de creatieve klas – rustige afronding van de pauze

Als je klas in de pauze lekker buiten heeft gespeeld, is het soms lastig om die hoge energie buiten te laten en binnen weer gelijk gefocust aan het werk te gaan. Daarom vandaag een tip om van hoge energie te gaan naar rustige, gefocuste energie.

checkwerkwijze:

Laat je klas op het plein verzamelen, nadat de andere klassen naar binnen zijn gegaan. Ga in een kring staan en laat ze hun ogen sluiten.

Focus dan vervolgens:

– op wat ze voelen (wind, regen, hun lichaam, de grond onder hun voeten)

– op wat ze ruiken

– op wat ze horen (wind, vogels, geluiden van de straat, de school, en steeds verder naar zichzelf, hun buurman, hun eigen hartslag en ademhaling)

Vraag dan de leerlingen om hun ogen weer te openen en in stilte op eigen tempo terug te gaan naar de klas en daar verder te gaan met hun werk. Wedden dat het een hele andere energie geeft?

instructie voor leerkracht:

Een uitgewerkte instructie voor de leerkracht vind je hier: creatieve pauze – rustige start

——————————————————————————————————————–

10401411_296708497160515_2570209716641568197_nOver de auteur:

Loes Visscher is creatief trainer en facilitator bij Nuvoli. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Ook biedt ze een frisse wind voor teams door doelmatige werkvergaderingen te organiseren waarbij creativiteit en samenwerking de ruimte krijgen.