de creatieve klas- stel een vraag

Vragen stellen, als kind doen we het tientallen keren per dag. Vragen zijn voor kinderen bij uitstek de manier om dingen te leren. In deze werkvorm zet je actief het stellen van vragen in om het leren van kinderen te bevorderen.

vraagtekenVragen stellen is namelijk een heel krachtig creatief instrument. Leonardo da Vinci was bijvoorbeeld een meester in het stellen van open vragen en daardoor heeft hij heel wat nieuwe dingen ontdekt.

In de klas kan je het stellen van vragen gebruiken om leerlingen te stimuleren om een onderwerp te verkennen, of om voorkennis in kaart te brengen. Als je mindmappen op school hebt behandeld, is dat een mooie vorm om het in te verwerken, maar dat is geen noodzaak. Je kunt ook werken met een tabel of lijst met vragen.

werkvorm 1. Het verkennen van een onderwerp:

Je wilt in de klas een nieuw onderwerp gaan behandelen.

Stap 1: Vraag de kinderen om op te schrijven welke vragen ze hebben over het onderwerp. Hoe specifieker hoe beter. Misschien moet je in het begin wat helpen door ze te leren dat je wie, wat, waar, waarom en hoe vragen kunnen stellen, later is dat wellicht niet meer nodig.

 

Stap 2: Kies om de vragen klassikaal te inventariseren, of gebruik eerst kleine groepjes die de vragen gaan groeperen. Vragen die bij elkaar horen, leggen ze dan bij elkaar, zodat er een overzicht ontstaat. Je kunt ook één leerling vragen om zijn vragen en dan te vragen of anderen ook hetzelfde onderwerp hadden opgeschreven. Varianten op vragen schrijf je dan ook op.

Stap 3: maak een groot overzicht (bijv. met een mindmap) van de vragen van de klas. Als je de stof gaat behandelen, kan je steeds terugkomen op die vragen. Je kunt ook vragen toevoegen die slaan op de lesstof die je gaat behandelen.

werkvorm 2. Voorkennis in beeld brengen:

Stap 1: Maak zelf een basis voor een mindmap bij een bepaald onderwerp. (Klik hier voor een voorbeeld)

Stap 2: Geef de leerlingen het sjabloon en laat ze in kleine groepjes invullen wat ze al weten. Of laat ze op papier opschrijven wat ze al weten.

Stap 3: Door de voorkennis op het (digi)bord te delen, kan je per groepje laten aanvullen wat de kennis is. Je kunt dan (laten) uitleggen wat  ze hebben opgeschreven, fouten corrigeren en je plan voor de lesstof aanpassen.

Hoe gebruik jij vragen in je les? Laat een reactie achter onder dit blog.

10401411_296708497160515_2570209716641568197_nOver de auteur:

Loes Visscher is creatief trainer en facilitator bij Nuvoli. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Met speciale liefde en aandacht voor het onderwijs, om door en met docenten creativiteit terug te brengen in het onderwijs en het natuurlijke creatieve talent van kinderen en jongvolwassenen te stimuleren.

Meer weten? Bel dan 06-29895989 of mail met Loes @ nuvoli.nl

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “de creatieve klas- stel een vraag

Reacties zijn gesloten.