mijn droom

Ik droom van een onderwijssysteem waarin creativiteit wordt gestimuleerd. Waarin docenten zich bewust zijn van hun eigen creatieve kracht en die ook doorgeven aan leerlingen.
Als ik mensen vraag naar de meest memorabele lessen, dan gaat het vaak over leerkrachten zijn die hun eigen creativiteit toonden en daarmee meer deden dan onderwijzen. Dat waren lessen die niet alleen effectief waren, maar ook leuk en betekenisvol.

dennenappelIk denk aan juf Arianne Kaasschieter die in groep 4 van de basisschool met haar gitaar fantastische verhalen vertelde, dhr. Vester van gescheidenis die in HAVO 2 verhaalde over de cycloop. Mevrouw Timmer van Nederlands die ons in 4 VWO vroeg humoristische grafschriften te schrijven voor alle leraren. Mevrouw Smit van Textiele werkvormen die ons in 5 VWO leerde om eerst meerdere ontwerpen te maken en dan pas te gaan creëren.

Ik droom van creatieve onderwijzers die werken als dennenappels. Als je eigen creativiteit gerijpt is, val je en verspreid je zaden. Die groeien vervolgens weer tot bomen, die weer dennenappels krijgen, die vallen en hun zaden verspreiden.

Zo krijgen we professionals die kunnen creëren en niet alleen reproduceren. Die voorbereid zijn op eisen die we nu nog niet kennen (21st century skills), omdat ze flexibel kunnen denken en handelen. Dat is mijn droom.