Innovatiekracht

Wat is innovatie? En wat geeft een team innovatiekracht? Mijns inziens komt innovatie komt voort uit individuele denkkracht, die versterkt wordt door goede samenwerking. Een team waarvan de leden goed samenwerken, maar wat geen (ver)nieuwe(nde) ideeën heeft, innoveert niet. Een team waarin een paar vindingrijke personen zitten, maar dat niet goed samenwerkt, innoveert evenmin. Beide elementen zijn nodig. Individuele denkkracht om tot ideeën te komen, en samenwerking om het traject van idee tot realisatie te volbrengen, want ook dat traject heeft veel hobbels in zich.

De komende weken zal ik daarom een aantal blogs schrijven over innovatiekracht en wat je kunt doen om die te versterken. Volgens Jeff Gasperz spelen een aantal elementen een rol bij het bepalen van de innovatiekracht van een team:

–       Het gedrag van leidinggevenden en medewerkers. O.a. luisteren naar elkaar, ook al is de tijdsdruk hoog.

–       Medewerkers moeten in staat en bereid zijn om het eigen werk vanuit een zekere afstand te kunnen bekijken en zich af te vragen: kan dit ook slimmer, sneller, beter?  Reflectie/verbetermentalteit

–       Stijl van leidinggeven managers: medewerkers enthousiasmeren om mee te denken, ruimte bieden voor nieuwe ideeën en om de beste ervan te realiseren

–       Vieren van innovatiesucces: dit is wat we willen, we vragen iedereen mee te denken en mee te doen, trots zijn op behaalde successen en leren van de gemaakte fouten

–       Sterk leiderschap is nodig: niet het creëren van volgerschapsmentaliteit, maar het aanzetten van leiderschap in de mensen zelf

–       Inzetten van de eigen creatieve vermogens van de medewerkers die zich focussen op de doelen van de onderneming.

Oefening: luisterenoorkleppen

Om te kijken hoe goed het team naar elkaar luistert onder druk, kan je een aantal simpele testjes doen. Hierbij een paar suggesties:

–        Geef je team voor aanvang van de vergadering maximaal 1 minuut de tijd om drinken te halen, waarbij niemand mag drinken wat hij ‘standaard’ drinkt. Luisteren ze dan nog naar de wensen of kiezen ze gewoon lukraak om drinken anders te verdelen? Hoe creatief zijn ze? Gaan ze na het eindsignaal kijken hoe ze het hebben gedaan of slaan ze de reflectie over?

–        Doe het aloude ‘doorgeven van een boodschap’ door in elkaars oor te fluisteren, maar laat de anderen ondertussen aftellen van 30 naar 0. Kijk ook hier of mensen nog echt naar elkaar luisteren of gewoon doorgaan vanwege de tijdsdruk.

Meer lezen over innovatiekracht?

Lees hier deel 2 van de blogserie over het belang van reflecteren en deel 3 over het vieren van successen. 

————————————————————————————————

_MG_5178 copy

Loes Visscher is creatief trainer en facilitator in haar eigen bedrijf Nuvoli. Het motto van Nuvoli is  beter (samen)werken door creativiteit. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Ze biedt een frisse wind voor teams of projecten door doelmatige werkvergaderingen te organiseren waarbij iedereen deelneemt en veel energie ontstaat.