Innovatiekracht 2 – reflecteren

Vorige week schreef ik over innovatiekracht en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn binnen teams en bij het management. Dan gaat het onder andere om luisteren, vieren van succes, reflecteren, enthousiasmeren en inzetten van persoonlijke creativiteit voor bedrijfsdoelen.

Een aantal korte oefeningen kunnen inzicht geven in de innovatiekracht van je eigen team. Vandaag aandacht voor en een oefening over reflectie.
Om Jeff Jasperz te citeren: “Medewerkers moeten in staat en bereid zijn om het eigen werk vanuit een zekere afstand te kunnen bekijken en zich af te vragen: kan dit ook slimmer, sneller, beter?”

reflecteren
Reflecteren is bijna een vak apart. Ik merk dat veel teams het moeilijk vinden om goed te reflecteren. Vaak wordt ook niet de tijd genomen om bij een afgesloten project of kalenderjaar stil te staan en te kijken naar wat er beter kan. De perceptie is dat dit tijd kost. Naar mijn mening is het inbouwen van evaluatiemomenten juist dé manier om tijd te besparen, omdat je gemaakte fouten niet nog een keer maakt als je er bij stil hebt gestaan. Je ziet dat bij methodes als SCRUM ook heel veel aandacht is voor reflectie en evaluatie, hier wordt bij de zowel dagelijkse scrum en in de sprint retrospective stilgestaan bij mensen, relaties, processen en tools.

De ideale situatie voor innovatie is dat het team zelf regelmatig reflecteert op het handelen. Dat kan zo klein zijn als even een rondje doen over het proces na een vergadering, of een formele evaluatie bij afronding van een (deel)project.

Stoplichtevaluatie
Om je team te laten wennen aan evalueren, kan je de stoplichtevaluatie gebruiken die ik elders op mijn website heb beschreven. Belangrijk is om hierbij te kijken naar ‘wat’ je precies wilt evalueren. Dat kan het product van een project zijn, maar wellicht (en wat mij betreft bij voorkeur) juist het proces. Achter fouten in producten (bijv. de verkeerde grondstof werd geleverd) zitten namelijk ook vaak procesfouten (we hadden onjuiste specificaties samengesteld, of een onbetrouwbare leverancier geselecteerd).

Werkvorm: teamtest reflectievermogen
Om op een eenvoudige manier te kijken hoe goed je team kan reflecteren, kan je gebruik maken van de werkvorm “quick touch” (van 101werkvormen.nl). Die gaat als volgt: Stel het team om in een cirkel. Iedereen geeft elkaars klap door. Dat kan je doen door met je rechterhand de rechterhand van degene die links van je staat aan te raken. Het team gaat nu beginnen en iemand (die niet meedoet) neemt de tijd op. Daag dan de groep uit om het nog (steeds) sneller te doen.

Als buitenstaander kan je letten op een aantal aspecten:
– Neemt het team de tijd om te reflecteren?check– Is iedereen betrokken bij de evaluatie?
– Op welke niveau’s reflecteert het team? Kijken ze naar individuen, de groep, het proces, de opstelling?
– Hoe snel geeft de groep op?

 

Door de opstelling te veranderen (door achter elkaar te gaan staan en als domino-stenen elkaar aan te tikken) kan het team de tijd aanzienlijk verkorten. Alleen door te evalueren kan het team hiertoe komen. Het is goed te zien óf en hóe dat gebeurt om zo de innovatiekracht van het team (indicatief) te meten.

 

————————————————————————————————

_MG_5178 copyklein

Loes Visscher is creatief trainer en facilitator in haar eigen bedrijf Nuvoli. Het motto van Nuvoli is  beter (samen)werken door creativiteit. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Ze biedt een frisse wind voor teams of projecten door doelmatige werkvergaderingen te organiseren waarbij iedereen deelneemt en veel energie ontstaat.