Mindmappen in de klas? Does en dont’s

Wat is mindmappen?
Mindmappen is een eenvoudige, leuke en krachtige om te ordenen, onthouden, bedenken en te beslissen. Ik zou willen dat ik het eerder had geleerd dan op mijn 25e. Daarom zet ik me nu ook in om dit ‘denkgereedschap’ door te geven aan leraren en studenten.

Mindmappen combineert tekst met kleur en afbeeldingen en is daarmee een voorbeeld van dual coding, een techniek die volgens Marzano (Wat werkt in de klas) uitermate geschikt is voor het nadenken over en het herinneren van kennis.2014-09-25 14.50.36

Een mindmap is een instrument dat je hersens prikkelt, het maakt leren interessant. Zo maakte ik met een groepje leerlingen uit groep 8 een mindmap over het bloedvaatstelsel. Een enorm saaie lijst met aantekeningen werd zo een visueel aantrekkelijk verhaal. En het mooie is dat je door het maken van tekeningen bij moeilijke aspecten juist je geheugen triggert. Ik weet in ieder geval nog steeds dat witte bloedlichamen een veranderlijke vorm hebben!

Veel gemaakte fouten bij mindmappen in de klas
– Te weinig kleur gebruiken – een mindmap in een of twee kleuren is minder effectief dan een waarin de verschillende hoofdtakken een andere kleur hebben. Dat helpt namelijk om gemakkelijker te ordenen en te onthouden.

– Om wille van tijd geen afbeeldingen gebruiken bij het centrale onderwerp en de hoofdtakken –> dit zorgt ervoor dat de hersenen ‘afschakelen’ en daardoor wordt er minder goed aanspraak gedaan op het geheugen. Dual coding (combineren van tekst en afbeelding) is het essentiële ingrediënt van mindmappen. Is er geen afbeelding beschikbaar, teken dan in ieder geval een symbool!

Niet uitleggen waarom een mindmap werkt zoals hij werkt.
Kinderen snappen heel goed waarom er bepaalde regels zijn voor mindmappen, als je het ze maar uitlegt. Mijn ervaring is dat vanaf groep 7 dat in ieder geval zonder moeite gaat. Kinderen vinden niets zo vervelend als regels die er ‘gewoon’ zijn. Juist de uitleg zorgt ervoor dat ze het zelf gaan beleven en ook accepteren.

– Het centrale onderwerp/de gehele mindmap krijgt altijd dezelfde vorm
Het tekenen aan het begin van het mindmappen en het vormgeven van de mindmap naar gelang het onderwerp, geven ruimte aan de creativiteit en fantasie van leerlingen en zorgen ervoor dat ze hun eigen beelden van het onderwerp verbinden aan de mindmap, waardoor er in de hersenen nieuwe verbindingen worden aangelegd en dat is heel erg relevant. Altijd een boomvorm moeten tekenen of je centrale onderwerp altijd in een vierkant zetten, zorgt voor het inschakelen van de automatische piloot, en belemmert daarmee de werking van de mindmap.

Verdere verdieping?

Wil je je verder verdiepen in mindmappen? Lees dan het boek Mindmappen voor kids of volg een training. In het najaar start ik een groep mindmappen voor docenten PO en VO. In 3 trainingsblokken behandelen we dan de algemene principes van mindmappen en hoe dit toe te passen in de klas. Daarnaast mag je een praktijkcase voorleggen, waarop je gerichte feedback krijgt van de groep en de trainer.

Mindmappen voor docenten PO en VO!

Data: (woensdag) 12 november, 19 november en 17 december
Tijd: van 15.00-17.30u
Locatie: Esdoornstraat 3 Zwolle
Kosten: €200 excl. BTW incl. hand-out, materialen en catering
groepsgrootte: max. 4

Wil je meer informatie of je opgeven? Bel (06-29895989) of mail (loes (@)nuvoli.nl) mij dan!