Selecteren met de plakfactor

Goede ideeën door goede selectie

Vaak wordt er veel aandacht besteed aan het genereren van ideeën, en daar zijn ook veel technieken voor. Maar het kiezen van de juiste ideeën is een vak apart. En niet iedereen is er goed in.
Ik heb in december 2012 een workshop  “Communiceren met de Plakfactor” gegeven op de Communicatiedag van Hogeschool Windesheim. In anderhalf uur tijd heb ik studenten ideeën leren genereren met een aantal technieken. En ze communicatieconcepten leren verzinnen aan de hand van de plakfactor. Ik merkte dat daardoor het selecteren en combineren veel makkelijker (en beter) verliep dan normaal.

2012-12-14 12.27.36

De plakfactor (het boek van Dan en Chip Heath) beschrijft 6 dingen die goede communicatie-concepten in mindere of meerdere mate met elkaar gemeen hebben:

  • Eenvoudig: zoek de kern;plakfactor
  • Onderscheidend: met verrassing trek je aandacht;
  • Concreet: door abstractie is een idee moeilijker te begrijpen;
  • Geloofwaardig: laat autoriteiten en feiten je idee onderbouwen;
  • Met gevoel: appelleer aan eigen belang en identiteit;
  • Met een verhaal: inspireer met een mooi verhaal.

Selecteren van ideeën – eenvoudig en onderscheidend

In de workshop heb ik gevraagd om een concepten die zowel eenvoudig als onderscheidend waren. Dit maakte de wisseling van het idee-genereren naar het selecteren gemakkelijker voor de deelnemers, en er kwamen heldere concepten uit die echt onderscheidend waren.
Een eenvoudige opdracht kan dus leiden tot minder stress en betere keuzes bij het kiezen. Dat is wellicht handig om te weten als je zelf brainstormt of deze begeleidt.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Mocht je mijn expertise bij het trainen van creatieve vermogens willen inzetten of voor het begeleiden van een brainstorm, neem dan contact op.