creatieve dagstarter - de helft van elf

creatieve dagstarter – de helft van elf

Om creativiteit te bevorderen moet je soms andere vragen stellen en soms andere antwoorden vraag. Dat is het doel van de oefening de helft van elf. Een werkvorm voor de bovenbouw PO en voor het VO.

meer = beter
Waar bij rekenen en wiskunde het draait om het enige juiste antwoord, draait het in deze oefening om het geven van zo veel mogelijk antwoorden. En alles kan, als je het maar kan uitleggen!

Schets dat dus ook aan het begin van de oefening.WillFerrellElf

werkwijze
1. Leg de klas uit dat dit een creatieve oefening is, waarbij er niet één antwoord juist is, maar waar jullie als klas op zoek gaan naar zo veel mogelijk antwoorden.

2. Schrijf de vraag “wat is de helft van 11?” op het bord. En laat de leerlingen een oplossing noemen. Als eerste komt dan 5,5 naar boven. Stimuleer ze dan om nog meer antwoorden te bedenken. Soms blijft het dan even stil, maar dat is niet erg.

3. Hulplijnen kunnen zijn: het op het bord schrijven van 11 in cijfers en vragen hoe je die door de helft kan doen (horizontaal, verticaal, diagonaal), hetzelfde met het woord, of met een afbeelding van een elf. Geef na een suggestie leerlingen de tijd om zelf met nieuwe ideeen te komen.

4. Laat ze een antwoord geven en het uitleggen (bijv. voor het bord). Hou in je achterhoofd dat alles kan en mag! Een helft hoeft dus niet persé 50% te zijn!

Hoeveel antwoorden heb jij gevonden met je klas?

————————-

10401411_296708497160515_2570209716641568197_nOver de auteur:
Loes Visscher is creatief trainer en facilitator bij Nuvoli. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Met speciale liefde en aandacht voor het onderwijs, om door en met docenten creativiteit terug te brengen in het onderwijs en het natuurlijke creatieve talent van kinderen en jongvolwassenen te stimuleren.

Meer weten? Bel dan 06-29895989 of mail met Loes @ nuvoli.nl