kruip in de huid van

Wat je ziet wordt vooral bepaald door wie je zelf bent. Dat is een waarheid als een koe. Maar hoe kun je leerlingen laten ervaren dat dat zo is? Met de werkvorm “kruip in de huid van” gaan ze zelf aan de slag in het klaslokaal of op het schoolplein, waarbij ze vanuit een rol (die alleen zij zelf weten) gaan kijken naar de dingen om hen heen. En als je dan kijkt, zie je allemaal andere dingen.

Werkwijze: 

1. Alle leerlingen krijgen een rol (zie de download Rollen voor Kruip in de huid van), die hij/zij voor zichzelf houdt en NIET met anderen deelt, en een Inspectieformulier.

2. inspector gadgetZe gaan allemaal individueel een ruimte inspecteren (binnen of buiten), bijvoorbeeld het klaslokaal of het schoolplein, vanuit de rol die ze vervullen. Op basis van die inspectie vullen ze het formulier in. Reken hiervoor ongeveer 5 à 10 minuten.

3. Daarna worden de formulieren naast elkaar gelegd en gekeken wat de rollen hebben gezien en opgemerkt in de ruimte. Meestal zijn dat hele andere dingen.

4. Tenslotte kan je de leerlingen laten raden wat de rollen van de anderen waren, om zo een vrolijk einde te brengen aan deze oefening.

Totale tijdsduur is circa 20 tot 30 minuten.

——————-

Over de auteur:

1613854_296708527160512_3621446158707206529_nLoes Visscher is creatief trainer en facilitator bij Nuvoli. Met trainingen en interactieve workshops boort zij het aangeboren, maar vaak verwaarloosde talent tot creatief denken aan bij individuen en groepen. Met speciale liefde en aandacht voor het onderwijs, om door en met docenten creativiteit terug te brengen in het onderwijs en het natuurlijke creatieve talent van kinderen en jongvolwassenen te stimuleren.
Meer weten? Bel dan 06-29895989 of mail met Loes @ nuvoli.nl