Problemen? Kijk eens goed!

Bij een van de bedrijven waar ik heb gewerkt, was er een probleem met een van de receptionistes. Zij groette haar collega’s niet en dat vonden veel mensen, ik inclusief, vervelend. Op een dag besloot ik eens te kijken wat IK nou kon veranderen, zodat zij MIJ wel zou groeten. De eerste stap die ik nam, is dat ik ging kijken wat er nou precies gebeurde.

Goed kijken is belangrijk

In eerste instantie zag ik een klant binnenkomen en gegroet worden, een collega die binnenkwam en niet gegroet werd. Dat bevestigde mijn eerder gevoel over het niet-groeten van collega’s.
Toen ik nog een keer (en nu goed!) keek zag ik dat de klant binnenkwam, bij de receptie ging staan, even wachtte en door haar vriendelijk gegroet werd. Een collega kwam binnen, en terwijl hij de receptioniste groette liep hij naar het klok-apparaat wat 5 meter verder hing. De receptioniste was bezig met de computer en hij werd niet teruggegroet.

Eigen gedrag veranderen

Toen ik die avond naar huis ging, klokte ik uit, stond even stil voor de balie en wenste mijn collega een prettige avond. Zij groette terug. Ook ’s ochtends stond ik even stil voor de balie om haar te groeten. Dat werkte, en toen mijn directe collega’s dit overnamen begon zij iedereen te groeten. –> Het probleem was opgelost.

De moraal van het verhaal? Vaak ben je zelf ook een deel van de elementen die een situatie houden zoals die is. Door echt te kijken wat er gebeurt en te kijken wat er verandert als JIJ zelf iets verandert, kan je dingen/gedrag eenvoudiger veranderen dan je in eerste instantie zou denken.

Probeer de volgende keer dat je je ergert aan iets, eerst te kijken wat er nou precies gebeurt, en wat je zelf zou kunnen veranderen om het hele proces te veranderen.