Teamdag Vivente
Opdracht:
Een basisschool met een relatief nieuw team staat voor de start van het schooljaar. Er is behoefte om elkaar te leren kennen en om een begin te maken met visievorming. In een middagprogramma van 2,5 uur begeleid ik het team naar betere samenwerking en een eerste aanzet tot een gezamenlijke visie.
Onderdelen:
– oefeningen in beweging om te kennen en te vertrouwen;
– introductie visievorming door stokkenspel en keuzeoefening;
– visievorming dmv visuals in subgroepen – inbrengen eigenheid en zoeken naar gezamenlijkheid;
– plenair 1e gezamenlijke visie neerzetten;
– afspraken en acties.
Reactie van de opdrachtgever:
“Loes heeft voor ons een teamtraining verzorgd met als doel kennismaking en visie-vorming. Na een ochtend intensief overleg, heeft ze ons met energie laten werken aan en in ons team. De reacties op de training waren erg positief. Iedereen kreeg de ruimte om zichzelf te laten zien en gezamenlijk hebben we gezocht naar wat ons verbindt. En die verbinding hebben we ook gevonden. Wat ik uniek vind in Loes’ aanpak is dat ze geen standaard oefeningen gebruikt, maar kiest voor werkvormen die net wat verder gaan en daardoor echt impact hebben. Zo werd ik gekoppeld aan de LIO van onze school die ik moest geleiden door haar te vertellen over mijn passie. Daarna wisselden we van rol, zodat ik degene was die blind geleid werd. Ik merk dat door die oefening drempels zijn weggenomen en een basis van vertrouwen is gelegd. De LIO loopt nu veel eerder bij mij binnen om dingen te bespreken. En dat is heel waardevol.” – Clarina Streuer, Vivente
Evaluatie deelnemers:
Een stukje in de nieuwsbrief van de school
“Vorige week hebben we als nieuw team een eerste teamvergadering gehad met daaraan gekoppeld een training waarbij kennismaking centraal stond. Het was een ontzettend leuke en gezellige middag. Zeer waardevol om elkaar al even een beetje te leren kennen. Helaas hebben we verzuimd foto’s te maken zodat we deze ook […] konden opnemen, want er waren toch wel wat hilarische momenten. []”
En de woordenwolk van de tweewoords-evaluatie op de middag zelf.